Las Perlas och vägen till Galapagos

Den lätta 7 timmars seglingen till Las Perlas blev lite mer spännade än väntat då under hela vägen så log det stora stockor och annat bråte som ibland var helt omöjligt att undvika att köra på. Vi fick t o m lov att stanna på vägen dit och dyka ner och kolla så propelllern satt kvar efter ha kört på en stor stock som åkte under båten och kom upp i aktern. Men som tur var så hände det inget på båten och vi kom säkert till Contador, Las Perlas. Väl i Contador så ankrade vi bredvid våra nordiska vänner, Wavedancer en norsk båt (som vi träffade i Shelter Bay samt åkte kanalen med) och den svenska båten Båten Anna ett jämngammalt par som även de ska segla jorden runt. I Contador så tog vi även med oss två amerikanskor Deb och Pavlina som crewmembers till Galapagos. I Las Perlas så lyckades vi även gå på grund. Vet dock inte hur jag ska berätta det så att vi inte verkar vara helt bakom flötet. Men något som vi vet nu är att man bör ha koll på är tidvattnet. Det slutade med att vi i ca 2 timmar log på botten och som mest lutade vi 30 grader. Vi fick även denna gång uppleva hur starkt segel sällskapets vilja att hjälpa är. Både Wavedancer och Båten Anna kom till vår undsättning även om vi inte kunde göra så mycket åt saken. Dagen efter så flyttade vi iallafall båten samt dök ner under och fick se att hon hade tappat lite färg på kölen, men med 2 cm glasfiber har vi lite mer att ta av.

Det är bra att tänka på tidvattnet.
Tidvatten happens!

”Seglingen” till Galapagos blev en minst sagt lugn tillställning. Vi började efter att ha följt väderprognosen i vecka och att vi skulle få vind i två dagar samt att det skulle vara medvind. Så den norska båten och vi gav oss av. Första dagen blev det motor i stilje, de tre följande dagarna så kom vinden som utlovades och vi kunde segla. Det gick inte snabbt men vi kom framåt och slapp använde vårt dyrbara bränsle. Resten av dagarna var det nästan ingen vind eller lite motvind. Vilket ledde till att seglingen till Galapagos blev mer en motortur än en seglingstur. Under sista natten fyllde vi tanken med vår sista extra dunk på däck och en timme senare kom vinden tillbaka och vi kunde kryssa i 4-5 knop i några timmar och sen fick vi gå för motor igen.

Passade på att ta ett dopp under stiljen.

Under seglingen till Galapagos så fyllde jag år och det blev en riktig bra födelsedag. Den började med att jag fick pannkakor med nutella och lite presenter. Måste säga väldigt bra presenter, bara saker som jag behövde en kamera, hörlurar, snickers, en hatt, halvtimmes massage och en bok. På eftermiddagen så blev det ost och vin i solnedgången. Så tack Fredrik för en bra födelsedag.

Födelsedagsdagsfest med besättningen.

”Seglingen” till Galapagos tog tillslut nio dar och 250 liter diesel med en snitthastighet på 4 knop. Väl framme i Galapagos så mötte vi Pagena igen. Pagena var båten som hjälpte oss genom kanalen och vv. Tydligen så får man bara stanna 20 dagar på en och samma ö inte som vi trodde att man fick åka till alla port of entrys under 20 dagar. Så nu är vi i den situationen att vi är på San Cristibal, där sjölejonen är som gatuhundar och hoppar upp i dinghyn och solbadar, vilar upp sig och skiter, men vårat nya huvudsegel och vår nya crewmember Dave är på Santa Cruz. Vi står då inför beslutet att checka in här och betala alla avgifter som kommer att bli ca 500 dollar eller bara skita i byråkratin som vanligt och åka till Santa Cruz.