Moana är redo att segla

Vi börjar med lite bakgrundsfakta. Jag och Fredrik hittade en annons på Blocket i somras på en båt som verkade väldigt bra, men den låg i Kap Verde vilket var lite tråkigt . Man vill ju kolla på en båt innan man köper den. Så vi fortsatte att leta efter båt. Det visade sig att vi inte kunde hitta någon bättre båt för det priset. Så vi tog konakt med Peder, ägaren till båten, och ville åka ner till Kap Verde och kolla på båten v.36. Det visade sig inte möjligt eftersom ägaren var i Sverige. Båtletadet började igen.  Vi hittade då en båt i NY som också var bra, men det klickade inte lika bra som med båten i Kap Verde. Då kontaktade vi Peder igen och mötte han på centralen i Stockholm och efter det möte kändes det helt rätt. Vi bestämde oss för att köra på vinst och förlust och flyga ner till Kap Verde i slutet av året och kolla på båten och isåfall köpa den på plats och så blev det efter en provsegling till Sal från Mindelo.

 

Moana heter var stolthet efter lite förvirring angående namnet. Först i annonsen hette den Afriki, sen när vi kommer ner och kommer ombord på båten ser vi att den heter Sheilah, men den är registrerad som Moana. Så vi kör på Moana. Här i Mindelo träffade vi några norrmän som seglade på Kronprinssan Mette Mat Maxi en Maxi 77 som var himla trevliga så vi gav de uppdraget att designa den nya namnskylten. Förhoppningsvis möter vi de i Grenada där vi ska döpa Moana tillsammans med dem.

Moana är en L36 Ericsson dvs ca 11 meter och ganska bred och tung, vilket gör den väldigt rymlig och stabil. Ägarstrukturen den senaste tiden har varit lite rörig, men den senaste som verkligen seglade henne var en kanadensare som gjorde en jordenruntresa och sålde den i Las Palmas 2008. Han verkar ha tagit väl hand om henne, då den är utrustad med nästan alla bekvämligheter man kan begära på en jordenrunt båt, vindroder, stor kyl med frysfack, autopilot, bra motor (ta i trä), smarta detaljer, tonvis med verktyg (allt från mixer till kattlucka), reservdelar till nästan allt och lite mer (hälften vet vi inte vad de är till för) mm. Allt vi saknar är träkrokar att hänga upp handdukarna på. Sen finns det ju så klart mycket underhåll att göra, så rastlösa lär vi aldrig bli och vi kommer väl upptäcka mer och mer grejer ju tider går. To do listan har bara vuxit fast vi jobbar hela dagarna på båten, förutom den tiden vi ar hängt i marina baren.

Snart börjar vi se slutet på våran vistelse i Mindelo. Moana börjar bli redo. Seglerna är lagade, mastblocken är lösa, Biminin lappad, mantåget förbättrad och bunkringen har börjat. Över 100 konserver, 150 ägg, 72 paket yoghurt, 10 paket musli, 40 nudelpaket mm. och självklart även mayonaisse.

Den 23:e december är det tänkt att jag och Fredrik ska bege oss till Sal, en ö två dagar segling väster om Mindelo, för att hämta upp Johan och Axel som ska vara våra första besättningsmän på Moana. De kommer hänga på över Atlanten och planen är nu att vi ska lämna Mindelo den 29:e eller 30:e december och ankomma till Barbados 20-25 dagar senare. Man börjar verkligen längta ut på havet, då en efter en av de vi har träffat lämnar marinan för Karibien. Man kan nästan säga att man börjar bli otålig och rastlös.

Här skrevs detta inlägg. Det gäller att komma in i rätt sinnesstämning.


Afriki hette tydligen Moana

"Hej allihopa! Nu är vi med båt. Hon heter visst Moana (inte Afriki) och är alldeles underbar. Lite ringrostig i kanterna men inget som inte vi kan fixa till...

Bli inte förvirrade....

Båten heter visst inte Afrikiki. Det här är Emils blogg. Han ska åka segelbåt med Fredrik. Det blir väl kul!? Häng med här så får ni veta alla smaskiga detaljer. Imorgon börjar äventyret!

Välkommen till min nya blogg!


RSS 2.0